citroen.gif (11955 bytes)
 

logo.gif (130318 bytes)

 
    

type vanaf
 

Traction Avant  

Voorwielaandrijving. In Nederland 2000 stuks geleverd, in totaal 759123 Later ook met hydropneumatische vering achter

1934 tractionavant.jpg (30910 bytes)
 

2 CV  

In het begin uitgevoerd met 375 cc, vanaf '54; 425 cc met 18 pk, vanaf '70; 26 pk. De laatsten 602 cc met 33 pk (2cv6) In 1952 op de RAI 4200 gulden. Zelfs Jaap de Hoop Scheffer had/heeft er een. Gezegend door de Paus..

1948 2cv.jpg (34243 bytes)
 

DS/ID  

Een sensationele auto kwam op het toneel; de snoek met een nieuw veersysteem op basis van olie en gas. De ID is een goedkopere uitvoering van de ds met bijv. een gewoon rempedaal. Opvallend was natuurlijk de vormgeving.

1655 ds.jpg (44185 bytes)
 

Ami 6  

Er werden 175 "mooie" eenden in Nederland geleverd met de naam Ami, op onderstel van de 2cv. Typerend is het achterruitje dat van onder naar binnen is gezet.

1961 ami.JPG (42382 bytes)
 

Dyane  

De opvolger van de eend, was de bedoeling, niet dus.. In Nederland 79191 geleverd

1967 cb10.JPG (63971 bytes)
 

Mehari  

De 'tupperware' eend vanwege z'n kunststof carrosserie deed het goed als strandauto en bij de gendarmerie (Louis de Funes films). Oudere types hadden een ketting als deur..

1968 citroenmehari.jpg (49681 bytes)
 

Ami 8  

Eerst geleverd met een 2-cilinder, vanaf '72 kwam de 4-cilinder en de super (met GS-motor)

1969 citroenami.JPG (30792 bytes)
 

M 35  

Nieuw experiment; de wankelmotor. Enkele trouwe klanten rijden 30.000 km met dit prototype, afgeleid van de Ami 8, met de hydraulische vering a la Ds. 267 zijn er gemaakt.

1969 m35.jpg (23650 bytes)
 

SM  

Sa Majesté, het avontuur met Maserati, waarbij de auto van Citroën is en de V6 motor van Maserati. (oorspronkelijk een V8) Johan Cruif had er een.

1970 sm.JPG (32283 bytes)
 

GS  

Veel luxe in een kleinere auto met een futuristisch dashboard.  4 schijfremmen, luchtgekoelde 4-cil. boxer

1970 gs.jpg (29858 bytes)
 

GS Birotor  

Het vervolg op de M35; de comoter met 2 rotors. Door hoog brandstofverbruik na 847 stuks experiment gestaakt

1974 gs birotor7375.jpg (35398 bytes)
 

CX  

De opvolger van de Ds. Ge noemd naar de luchtweerstandcoëfficiënt. De prestige (dieselversie heet Limousine) is 25 cm langer en geeft een zee aan ruimte. In '85 komt serie 2 met kunststof bumpers en 'normale' klokken. Werd ook bereden door Jules Deelder en Prins Bernard.

1974 citroencx.jpg (25252 bytes)
 

LN

De carrosserie van de Peugeot 104 werd iets gewijzigd om de 2-cilinder van Citroën in te bouwen. Een zuinig wagentje voor mensen die de eend niet meer zagen zitten

1976 ln.jpg (32731 bytes)
 

LNA

Deze heeft de 652 cc motor van de Visa, vanaf '82 de 4 pitter van Peugeot

1978 ln.jpg (32731 bytes)
 

VISA

Eerst geleverd met 2, later met een 4-cilindermotor. Opvallende uitvoeringen zijn de Chrono ('82) en de GTI ('84). De cabrioversie heet décapotable

1978 visa.JPG (28340 bytes)
 

GSA

Hier en daar wat wijzigingen tov de Gs. Grootste bijkomstigheid is de 5de deur

1979 citroengsa.jpg (90408 bytes)
 

BX  

Weer vernieuwend tov de andere merken was de BX. In '83 leverbaar met de oersterke XUD dieselmotor. Vanaf '87 type 2. Topper is de BX GTI 16v, top; 218 km/u, 160 pk

1982 bx.JPG (28685 bytes)
 

Axel  

Het Roemeense avontuur met de motor afkomstig uit de GSA; weinig succesvol

1984 axell.JPG (26609 bytes)
 

AX  

Opvolger van de Visa, handig in de stad en goed voor de concurrentie. Ook bekend van de AX-cup

1986 ax.JPG (27272 bytes)
 

XM  

Daar is de opvolger van de CX, instapprijs 53.500 gulden (2-liter) Ook leverbaar met een V6 en 2500 turbo diesel

1991 xmmm.JPG (15063 bytes)
 

ZX  

Tussen de Ax en de Bx geplaatst. Te gewoon voor Citroën-liefhebbers; lijkt te veel op een 'normale' auto. Uitvoeringen zijn: reflex, avantage, aura en volcane

1991 zx4.jpg (20940 bytes)
 

Xantia  

Door Bertone ontworpen. In '95 ook leverbaar als Break. Topper is de V6 activa, voorzien van een hydractief veersysteem met een actief stabilisatiesysteem; als een kart door de bocht en soepel rechtuit

1993 xantia.jpg (13588 bytes)
 

Evasion

De MPV van Citroën biedt plaats aan zeker 7 personen, werd in samenwerking met de Fiat-groep en Psa geproduceerd. De facelift was in 1998

1994 citroen_evasion.jpg (82346 bytes)
 

Berlingo  

Leverbaar als bedrijfsauto en als gezinswagen, enorm veel ruimte en hoge instap. In 2002 facelift waarbij het front en het dashboard zijn opgefrist

1996 berlingomultispace.JPG (17356 bytes)
 

Saxo  

Opvolger van de AX, vlotte naam voor een vlotte auto, wordt in dezelfde fabriek gemaakt als de Peugeot 106 (zelf gezien!)

1996 saxoo.jpg (32175 bytes)
 

Xsara  

Duidelijke opvolger van de ZX, ook weer met de conventionele vering

1997 xsara1.jpg (5707 bytes)
 

Xsara Picasso 

De Megane scenic-killer op basis van de Xsara met het klokkenspel in het midden van het dashboard

2000 picasso.jpg (39408 bytes)
 

C5  

De lease-topper met de laatste technische ontwikkelingen. Nee, dit is niet de opvolger van de XM

2001 c5citr.jpg (52745 bytes)
 

C3  

Compacte middenklasser met een eigen gezicht, in 2003 leverbaar de Pluriel; cabriolet, spider, pick up ineen.

2002 c33.jpg (138087 bytes)
 

C8  

Opvolger van de Evasion, in samenwerking met Peugeot, Fiat en Lancia.

2002 c8.jpg (19669 bytes)
 

C3 Pluriel

Op basis van de C3, is de C3 Pluriel gebouwd, deze is in een handomdraai om te toveren tot cabrio, pick up, spider en berline.

2003 plurielll.JPG (26098 bytes)
 

C2

De saxo moet plaats maken voor de C2, een compacte stadsrakker die ook met de 1.4 HDi motor leverbaar is. Opvallend is de vorm van de zijruit, achter.

2003 c2a.JPG (47411 bytes)
 

C4

Vanaf november 2004 in de showroom, de Citroën C4 in 2 carroosserie-varianten: Coupe en berline

2004 c45drs.jpg (43796 bytes)
 

C1

Samen met PSA en Toyota wordt de C1 als opvolger voor de Saxo op de markt gebracht

2005 c1exclusive.jpg (53711 bytes)
 

C6

Eindelijk weer een echte! De Citroën C6, met kenmerken van de DS en de CX

2006 C6_1z1.jpg (129940 bytes)
 

C4 Picasso

7 persoons ruimtewonder met de laatste technische snufjes aan boord

2006 picasso5b.jpg (143748 bytes)
 

C-Crosser

SUV op z'n Frans..

2007 citroenc-crosser.jpg (194358 bytes)
 

C5

Met de nieuwe C5, positioneert Citroën zich nadrukkelijk in de hogere middenklasse waarbij gelet wordt op aantrekkingskracht, aanzien, prestaties en kwaliteit.

2008
 

C3 Picasso

De C3 Picasso is ‘de Spacebox’ van Citroën. Onder zijn compacte, originele buitenkant gaat een zee aan binnenruimte schuil. De panoramische voorruit zorgt voor licht en ruimte in het interieur, én goed zicht rondom.

2009 Citroen%20C3%20Picasso%20%283%29.jpg (65380 bytes)
 

DS3

de DS3, te bestellen in allerlei kleurencombinatie's met als topmodel de DS3 racing, 202 pk 275Nm

2010 ds3.jpg (23003 bytes)
 

DS4

De tweede in de DS-reeks is de DS4, met een sportive en luxe uitstraling

2010 ds4.jpg (77356 bytes)
 

DS5

De DS5 is een zogenaamde crossover die stijlelementen van zowel de MPV als de stationcar bevat. De DS5 is één van de eerste auto's die ook als diesel-hybride verkrijgbaar is, waarbij de dieselmotor de voorwielen en de elektromotor de achterwielen aandrijft.

2011 ds5.jpg (52046 bytes)
 

C4 Aircross

De C4 Aircross is de compacte crossover SUV van Citroën. De Fransman is afgeleid van de Mitsubishi ASX. Peugeot levert een soortgelijke auto met de naam 4008, maar die wordt niet officieel in Nederland verkocht. De meeste versies hebben voorwielaandrijving, alleen de HDi is ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar.

2012 c4aircross.jpg (162913 bytes)
De C4 Cactus, een gedurft model dat sterk op z'n prototype lijkt. Opvallende kenmerken zijn de: airbumps, de voorstoelen als bank en de centraal geplaatste multifunctionele touchscreen 2014 Cactus.jpg (66183 bytes)

 

Share |