|
type |
vanaf |
|
Traction Avant
Voorwielaandrijving. In Nederland 2000 stuks geleverd, in
totaal 759123 Later ook met hydropneumatische vering achter |
1934 |
 |
2 CV
In het begin uitgevoerd
met 375 cc, vanaf '54; 425 cc met 18 pk, vanaf '70; 26 pk. De laatsten 602 cc met 33 pk
(2cv6) In 1952 op de RAI 4200 gulden. Zelfs Jaap de Hoop Scheffer had/heeft er een.
Gezegend door de Paus.. |
1948 |
 |
DS/ID
Een sensationele auto kwam op het toneel; de snoek met
een nieuw veersysteem op basis van olie en gas. De ID is een goedkopere uitvoering van de
ds met bijv. een gewoon rempedaal. Opvallend was natuurlijk de vormgeving. |
1655 |
 |
Ami 6
Er werden 175 "mooie" eenden in Nederland
geleverd met de naam Ami, op onderstel van de 2cv. Typerend is het achterruitje dat van
onder naar binnen is gezet. |
1961 |
 |
Dyane
De opvolger van de eend, was de bedoeling, niet dus.. In
Nederland 79191 geleverd |
1967 |
 |
Mehari
De 'tupperware' eend vanwege z'n kunststof carrosserie deed
het goed als strandauto en bij de gendarmerie (Louis de Funes films). Oudere types hadden
een ketting als deur.. |
1968 |
 |
Ami 8
Eerst geleverd met een 2-cilinder, vanaf '72 kwam de
4-cilinder en de super (met GS-motor) |
1969 |
 |
M 35
Nieuw experiment; de wankelmotor. Enkele trouwe klanten
rijden 30.000 km met dit prototype, afgeleid van de Ami 8, met de hydraulische vering a la
Ds. 267 zijn er gemaakt. |
1969 |
 |
SM
Sa Majesté, het avontuur met Maserati, waarbij de auto
van Citroën is en de V6 motor van Maserati. (oorspronkelijk een V8) Johan Cruif had er
een. |
1970 |
 |
GS
Veel luxe in een kleinere auto met een futuristisch
dashboard. 4 schijfremmen, luchtgekoelde 4-cil. boxer |
1970 |
 |
GS Birotor
Het vervolg op de M35; de comoter met 2 rotors. Door hoog
brandstofverbruik na 847 stuks experiment gestaakt |
1974 |
 |
CX
De opvolger van de Ds. Ge noemd naar de
luchtweerstandcoëfficiënt. De prestige (dieselversie heet Limousine) is 25 cm langer en
geeft een zee aan ruimte. In '85 komt serie 2 met kunststof bumpers en 'normale' klokken.
Werd ook bereden door Jules Deelder en Prins Bernard. |
1974 |
 |
LN
De
carrosserie van de Peugeot 104 werd iets gewijzigd om de 2-cilinder van Citroën in te
bouwen. Een zuinig wagentje voor mensen die de eend niet meer zagen zitten |
1976 |
 |
LNA
Deze
heeft de 652 cc motor van de Visa, vanaf '82 de 4 pitter van Peugeot |
1978 |
 |
VISA
Eerst
geleverd met 2, later met een 4-cilindermotor. Opvallende uitvoeringen zijn de Chrono
('82) en de GTI ('84). De cabrioversie heet décapotable |
1978 |
 |
GSA
Hier
en daar wat wijzigingen tov de Gs. Grootste bijkomstigheid is de 5de deur |
1979 |
 |
BX
Weer vernieuwend tov de
andere merken was de BX. In '83 leverbaar met de oersterke XUD dieselmotor. Vanaf '87 type
2. Topper is de BX GTI 16v, top; 218 km/u, 160 pk
|
1982 |
 |
Axel
Het Roemeense avontuur
met de motor afkomstig uit de GSA; weinig succesvol |
1984 |
 |
AX
Opvolger van de
Visa, handig in de stad en goed voor de concurrentie. Ook bekend van de AX-cup |
1986 |
 |
XM
Daar is de opvolger van de CX, instapprijs 53.500 gulden
(2-liter) Ook leverbaar met een V6 en 2500 turbo diesel |
1991 |
 |
ZX
Tussen de Ax en de Bx geplaatst. Te gewoon voor
Citroën-liefhebbers; lijkt te veel op een 'normale' auto. Uitvoeringen zijn: reflex,
avantage, aura en volcane |
1991 |
 |
Xantia
Door Bertone ontworpen. In '95 ook leverbaar als Break.
Topper is de V6 activa, voorzien van een hydractief veersysteem met een actief
stabilisatiesysteem; als een kart door de bocht en soepel rechtuit |
1993 |
 |
Evasion
De MPV van Citroën biedt plaats aan
zeker 7 personen, werd in samenwerking met de Fiat-groep en Psa geproduceerd. De facelift
was in 1998 |
1994 |
 |
Berlingo
Leverbaar als bedrijfsauto en als gezinswagen, enorm veel
ruimte en hoge instap. In 2002 facelift waarbij het front en het dashboard zijn opgefrist |
1996 |
 |
Saxo
Opvolger van de AX, vlotte naam voor een vlotte auto, wordt
in dezelfde fabriek gemaakt als de Peugeot 106 (zelf gezien!) |
1996 |
 |
Xsara
Duidelijke opvolger van de ZX, ook weer met de conventionele
vering |
1997 |
 |
Xsara Picasso
De Megane scenic-killer op basis van de Xsara met het
klokkenspel in het midden van het dashboard |
2000 |
 |
C5
De lease-topper met de laatste technische ontwikkelingen.
Nee, dit is niet de opvolger van de XM |
2001 |
 |
C3
Compacte middenklasser met een eigen gezicht, in 2003
leverbaar de Pluriel; cabriolet, spider, pick up ineen. |
2002 |
 |
C8
Opvolger van de Evasion, in samenwerking met
Peugeot, Fiat en Lancia. |
2002 |
 |
C3
Pluriel
Op basis van de C3, is de C3 Pluriel gebouwd, deze is in een handomdraai om te
toveren tot cabrio, pick up, spider en berline. |
2003 |
 |
C2
De saxo moet plaats maken voor de
C2, een compacte stadsrakker die ook met de 1.4 HDi motor leverbaar is. Opvallend is de
vorm van de zijruit, achter. |
2003 |
 |
C4
Vanaf november 2004 in de showroom,
de Citroën C4 in 2 carroosserie-varianten: Coupe en berline |
2004 |
 |
C1
Samen met PSA en Toyota wordt de C1 als
opvolger voor de Saxo op de markt gebracht |
2005 |
 |
C6
Eindelijk weer een echte! De Citroën
C6, met kenmerken van de DS en de CX |
2006 |
 |
C4
Picasso
7 persoons ruimtewonder met de laatste
technische snufjes aan boord |
2006 |
 |
C-Crosser
SUV op z'n Frans.. |
2007 |
 |
C5
Met de nieuwe C5, positioneert Citroën zich
nadrukkelijk in de hogere middenklasse waarbij gelet wordt op aantrekkingskracht, aanzien,
prestaties en kwaliteit. |
2008 |
 |
C3 Picasso
De C3 Picasso is de Spacebox van
Citroën. Onder zijn compacte, originele buitenkant gaat een zee aan binnenruimte schuil.
De panoramische voorruit zorgt voor licht en ruimte in het interieur, én goed zicht
rondom. |
2009 |
 |
DS3
de DS3, te bestellen in allerlei kleurencombinatie's
met als topmodel de DS3 racing, 202 pk 275Nm |
2010 |
 |
DS4
De tweede in de DS-reeks is de DS4, met een sportive
en luxe uitstraling |
2010 |
 |
DS5
De DS5 is een zogenaamde crossover die
stijlelementen van zowel de MPV als de stationcar bevat. De DS5 is één van de eerste
auto's die ook als diesel-hybride verkrijgbaar is, waarbij de dieselmotor de voorwielen en
de elektromotor de achterwielen aandrijft. |
2011 |
 |
C4
Aircross
De C4 Aircross is de compacte crossover SUV van
Citroën. De Fransman is afgeleid van de Mitsubishi ASX. Peugeot levert een soortgelijke
auto met de naam 4008, maar die wordt niet officieel in Nederland verkocht. De meeste
versies hebben voorwielaandrijving, alleen de HDi is ook met vierwielaandrijving
verkrijgbaar. |
2012 |
 |
De C4 Cactus,
een gedurft model dat sterk op z'n prototype lijkt. Opvallende kenmerken zijn de:
airbumps, de voorstoelen als bank en de centraal geplaatste multifunctionele touchscreen |
2014 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|