 |
Citrofielisme, uitgelegd in woorden.
Eigenlijk is dit gevoel,
deze vorm van autoliefde te complex om in een paar woorden
uit te leggen. Immers, men spreekt over een gevoel, iets wat je hebt of juist niet. Laten
we eerlijk zijn, iedereen die een beetje van autos houdt, is het met me eens: een
citroën is een vreemde eend in de bijt. Neem nou de vering, die hydropneumatische* techniek,
dat is nou net het onderscheid van al die andere merken, die geur van LHM, oeps, ik liet
mee even meeslepen..
De herkenning en
erkenning van bijv. eend-rijders onderling. Iedereen heeft wel een familielid of kennis
die een 2cv heeft gehad of heeft, en dan komen de verhalen vanzelf
Laat dit een waarschuwing
zijn, een ander merk rijden heeft geen invloed, eens een citroën gereden, voor altijd
besmet. En de dokter heeft er nog steeds niets tegen..
Niets van het
bovenstaande begrepen? Maak eens een proefvlucht!
Citroën is
er als een van eersten bij als het gaat om vrouwen en reklame. Er werden dus diverse
schoonheden opgetrommeld die het produkt aan de man/vrouw moesten brengen, dit natuurlijk
tot grote ergernis van de concurerende merken.
Verder werd de Eiffeltoren van grote verlichte letters
voorzien, zodat men van ver de naam citroën kon lezen. Hier werden 250.000 lampen voor
gebruikt en 600 km. elektriciteitskabel ( 1925 - 1934). De heren van renault waren met
deze geslaagde actie zeker niet blij, zij hadden juist het uitzicht hier op.
André Citroën,
André's grootvader heette Limoenman en kwam uit Nederland.
Hij was een eenvoudige juweliersknecht, wiens schoonvader de naam Limoenman maar niks
vond. Citroen leek hem beter. Zijn zoon, Levie Citroen, een diamanthandelaar uit Amsterdam
verhuisde naar Frankrijk met zijn vrouw Poolse Macha Kleinan. André's schoolmeester zette
uiteindelijk de trema op de e in Citroën.
Na een technische opleiding ontwikkelt André Citroën zich
tot een geniaal uitvinder en innovator met een neus voor verhandelbare producten. Als
handelsmerk kiest hij de "double chevrons" (frans voor dubbele pijlen),
naar het voorbeeld van de kepervertandingen van de tandwielen waarvoor hij in 1900 het
octrooi aanvraagd. Deze kepervertandingen zijn een symbool van de technologische
vooruitgang die André Citroën zijn gehele verdere leven nastreeft.
In 1906 wordt hij als directeur van Automobiles Mors
aangesteld en hij weet het merk van de ondergang te redden door een grondige reorganisatie
door te voeren. Later weet hij de productie te verdubbelen.
In 1915 is hij als officier bij de Franse krijgsmacht
tijdens de Eerste Wereldoorlog getuige van het gebrek aan mortiergranaten. Citroën weet
als geen ander hoe massaproducten te produceren en hij gaat met een uitgewerkt plan voor
een munitiefabriek naar de generale staf. Binnen 18 maanden zet Citroën een fabriek op
die voor die tijd gigantische aantallen mortieren produceert (op het moment van de
wapenstilstand op 11 november 1918 meer dan 24 miljoen stuks).
|
|

Andre Citroën,
Na de oorlog start Citroën met zijn meest ambitieuze
project een autofabriek onder de eigen naam "Automobiles André Citroën SA",
kortweg Citroën. In 1919 loopt de
eerste Type A van de lopende band en voor een in die tijd revolutionair lage prijs. Via
spectaculaire acties in de media weet Citroën de aandacht gedurende de twintiger jaren
vast te houden.
In 1934 komt hij, door de crisis en zijn flamboyante
levensstijl, in financiële moelijkheden. De banken weigeren hem een extra krediet en kort
daarop gaat hij failliet. Zijn hele vermogen zit in de ontwikkeling van de revolutionaire
Traction Avant. De grootste schuldeisers van het bedrijf, de gebroeders Michelin, nemen op
verzoek van de banken de leiding over.
André Citroën overleed in 1935 aan maagkanker en liet
daarbij de wereld zaken na zoals stille versnellingbakken, goedkope auto's voor een groot
publiek, rupsbandaandrijving voor personenwagens, de zelfdragende carrosserie, het
zwangerschapsverlof, de bedrijfsgezondheidsdienst en bedrijfshulpverlening, autoverhuur en
-lease, autoverzekeringen, garantieperiode op nieuwe auto's, de voorlopers van de
advertorials, het hypen van producten in de media, public relations en natuurlijk
introduceerde hij in Europa de lopende band.

* Hydropneumatische techniek
werd al in 1954 toegepast op de Traction Avant. Er wordt gebruik gemaakt van vloeistof en
gas. Elk wiel heeft een veercilinder en een zogenaamde
veerbol die d.m.v. een membraan het gas en de vloeistof van elkaar scheid.
Het gas
wordt samen geperst door de bewegingen van het wiel die door de vloeistof worden door gegeven. Hierdoor ontstaat een verende
beweging. Het systeem zorgt tevens voor een
constante rijhoogte onder alle omstandigheden.

Het logo
van citroën zijn de tanden van het tandwiel die gebruikt wordt in de versnellingsbakken.
Vroeger waren dit rechte tanden maar door deze vorm toe te passen werden de krachten
efficiënter verdeeld en bovendien een stuk stiller. De vorm van de tanden werd
uiteindelijk het embleem.
Vooruitstrevend:
Al in 1922 kon men een
auto bij citroën kopen en deze pas over 12 of 18 maanden betalen, hier werd gretig gebruik van gemaakt.
Meedraaiende lampen,
vanaf 1968 standaard op de DS.

Snelste diesel (zonder
turbo) in 1978 met de cx 2500, topsnelheid: 156 km/u.
|