Citrofielisme, uitgelegd in woorden. 

Eigenlijk is dit gevoel, deze vorm van autoliefde te complex om in een paar  woorden uit te leggen. Immers, men spreekt over een gevoel, iets wat je hebt of juist niet. Laten we eerlijk zijn, iedereen die een beetje van auto’s houdt, is het met me eens: een citroŽn is een vreemde eend in de bijt. Neem nou de vering, die hydropneumatische* techniek, dat is nou net het onderscheid van al die andere merken, die geur van LHM, oeps, ik liet mee even meeslepen..

De herkenning en erkenning van bijv. eend-rijders onderling. Iedereen heeft wel een familielid of kennis die een 2cv heeft gehad of heeft, en dan komen de verhalen vanzelf… 

Laat dit een waarschuwing zijn, een ander merk rijden heeft geen invloed, eens een citroŽn gereden, voor altijd besmet. En de dokter heeft er nog steeds niets tegen.. 

Niets van het bovenstaande begrepen? Maak eens een proefvlucht! 

CitroŽn is er als een van eersten bij als het gaat om vrouwen en reklame. Er werden dus diverse schoonheden opgetrommeld die het produkt aan de man/vrouw moesten brengen, dit natuurlijk tot grote ergernis van de concurerende merken.

Verder werd de Eiffeltoren van grote verlichte letters voorzien, zodat men van ver de naam citroŽn kon lezen. Hier werden 250.000 lampen voor gebruikt en 600 km. elektriciteitskabel ( 1925 - 1934). De heren van renault waren met deze geslaagde actie zeker niet blij, zij hadden juist het uitzicht hier op.

 

 

Andrť CitroŽn,

Andrť's grootvader heette Limoenman en kwam uit Nederland. Hij was een eenvoudige juweliersknecht, wiens schoonvader de naam Limoenman maar niks vond. Citroen leek hem beter. Zijn zoon, Levie Citroen, een diamanthandelaar uit Amsterdam verhuisde naar Frankrijk met zijn vrouw Poolse Macha Kleinan. Andrť's schoolmeester zette uiteindelijk de trema op de e in CitroŽn.

Na een technische opleiding ontwikkelt Andrť CitroŽn zich tot een geniaal uitvinder en innovator met een neus voor verhandelbare producten. Als handelsmerk kiest hij de "double chevrons" (frans voor dubbele pijlen), naar het voorbeeld van de kepervertandingen van de tandwielen waarvoor hij in 1900 het octrooi aanvraagd. Deze kepervertandingen zijn een symbool van de technologische vooruitgang die Andrť CitroŽn zijn gehele verdere leven nastreeft.

In 1906 wordt hij als directeur van Automobiles Mors aangesteld en hij weet het merk van de ondergang te redden door een grondige reorganisatie door te voeren. Later weet hij de productie te verdubbelen.

In 1915 is hij als officier bij de Franse krijgsmacht tijdens de Eerste Wereldoorlog getuige van het gebrek aan mortiergranaten. CitroŽn weet als geen ander hoe massaproducten te produceren en hij gaat met een uitgewerkt plan voor een munitiefabriek naar de generale staf. Binnen 18 maanden zet CitroŽn een fabriek op die voor die tijd gigantische aantallen mortieren produceert (op het moment van de wapenstilstand op 11 november 1918 meer dan 24 miljoen stuks).

Andre CitroŽn

Na de oorlog start CitroŽn met zijn meest ambitieuze project een autofabriek onder de eigen naam "Automobiles Andrť CitroŽn SA", kortweg CitroŽn. In 1919 loopt de eerste Type A van de lopende band en voor een in die tijd revolutionair lage prijs. Via spectaculaire acties in de media weet CitroŽn de aandacht gedurende de twintiger jaren vast te houden.

In 1934 komt hij, door de crisis en zijn flamboyante levensstijl, in financiŽle moelijkheden. De banken weigeren hem een extra krediet en kort daarop gaat hij failliet. Zijn hele vermogen zit in de ontwikkeling van de revolutionaire Traction Avant. De grootste schuldeisers van het bedrijf, de gebroeders Michelin, nemen op verzoek van de banken de leiding over.

Andrť CitroŽn overleed in 1935 aan maagkanker en liet daarbij de wereld zaken na zoals stille versnellingbakken, goedkope auto's voor een groot publiek, rupsbandaandrijving voor personenwagens, de zelfdragende carrosserie, het zwangerschapsverlof, de bedrijfsgezondheidsdienst en bedrijfshulpverlening, autoverhuur en -lease, autoverzekeringen, garantieperiode op nieuwe auto's, de voorlopers van de advertorials, het hypen van producten in de media, public relations en natuurlijk introduceerde hij in Europa de lopende band.

         

*   Hydropneumatische techniek werd al in 1954 toegepast op de Traction Avant. Er wordt gebruik gemaakt van vloeistof en gas. Elk wiel heeft een veercilinder en een zogenaamde veerbol die d.m.v. een membraan het gas en de vloeistof van elkaar  scheid.

Het gas wordt samen geperst door de bewegingen van het wiel die door de vloeistof worden door gegeven. Hierdoor ontstaat een verende beweging. Het systeem zorgt tevens voor een constante rijhoogte onder alle omstandigheden.

 

Het logo van citroŽn zijn de tanden van het tandwiel die gebruikt wordt in de versnellingsbakken. Vroeger waren dit rechte tanden maar door deze vorm toe te passen werden de krachten efficiŽnter verdeeld en bovendien een stuk stiller. De vorm van de tanden werd uiteindelijk het embleem.

Vooruitstrevend:

Al in 1922 kon men een auto bij citroŽn kopen en deze pas over 12 of 18 maanden betalen,  hier werd gretig gebruik van gemaakt.

Meedraaiende lampen, vanaf 1968 standaard op de DS.

          dslamp.JPG (5930 bytes)

Snelste diesel (zonder turbo) in 1978 met de cx 2500, topsnelheid: 156 km/u.