Citroën C-Métisse: passie en verstand

Citroën benut de Mondial de l’Automobile in Parijs voor de introductie van de C-Métisse. Met deze concept car onderzoekt Citroën op basis van passie en verstand nieuwe wegen naar puur rijplezier. De C-Métisse heeft het karakter van een coupé met de bijbehorende comfortabele uitrusting en sportieve prestaties. Tegelijkertijd beschikt het studiemodel over eigenschappen die het milieu ontzien.
Met zijn elegante proporties, opvallende uiterlijk, spectaculair vormgegeven portieren en het veelvuldig gebruik van chroom doet deze chique vierzits coupé de passie voor prestigieuze Grandes Routières herleven.

De C-Métisse is duidelijk een auto die niet alleen de toeschouwer onberoerd laat. Hij combineert een sensationeel rijgedrag met de nieuwste technologieën en een nieuw ontwikkelde high performance diesel-hybride aandrijflijn.

De C-Métisse is gebaseerd op dezelfde toekomstgerichte toepassingen die Citroën aan het begin van dit jaar introduceerde met de C4 HDi hybride. Er is echter één belangrijk verschil: de elektromotoren bevinden zich in de achterwielen. Deze configuratie past beter bij het prestatiepotentieel van dit voertuig en verbetert bovendien de grip van de achterbanden op het wegdek. Het design is volledig afgestemd op het specifieke karakter van de C-Métisse en weerspiegelt de expertise van Citroën op het gebied van hybride concepten. Ook onderstreept Citroën hiermee haar sterke bedoelingen om voor toekomstige modellen zowel het brandstofverbruik als de emissie van CO2 sterk te verlagen.

Als voertuig met een uiterst luxueuze en complete uitrusting legt de C-Métisse ook sterk de nadruk op comfort voor de passagiers. Het enorm ruime interieur biedt dan ook plaats aan drie uitzonderlijk comfortabele, met wit leder beklede fauteuils.

Citroën C-Métisse wint Louis Vuitton Classic Concept Award 2006

Op donderdag 8 maart, tijdens de Autosalon van Genève 2007, is de Citroën C-Métisse onderscheiden met de prestigieuze “Louis Vuitton Classic Concept Award 2006”. De Citroën C-Métisse is door het modemerk uitgeroepen tot het mooiste prototype.

In de jury zaten toonaangevende ontwerpers zoals Lorenzo Ramaciotti (designer en voormalig directeur van Pininfarina), Harm Lagaay (voormalig hoofdontwerper van Porsche) en Xavier Dixsaut (ontwerper en directeur Innovatie bij Louis Vuitton). De voorzitter van de jury, Christian Philippsen, prees de Citroën C-Métisse om zijn design, het hoogstaande interieur en de uitzonderlijke prestaties die gepaard gaan met respect voor het milieu.

De Citroën C-Métisse straalt passie uit door de belijning, de flamboyante rode carrosserie en de spectaculair vormgegeven deuren. Binnenin de Citroën C-Métisse is er veel ruimte voor vier inzittenden waarin het comfort hoogtij viert.

De hybride/diesel aandrijving, de optimale aërodynamica en het beperkte gewicht van de auto, zorgen voor uiterst sportieve prestaties, waarbij de C-Métisse in 6,2 seconden van 0 tot 100 km/uur sprint, met een laag brandstofgebruik van 6,5 liter per 100 km en een minieme C02-uitstoot van 174 gram per kilometer.

De Citroën C-Métisse symboliseert het innovatieve en dynamische karakter van Citroën, zonder de essentie uit het oog te verliezen; het plezier om op én onderweg te zijn.


 

Bron: autorai